Articles dans des revues ou des comptes rendus de conférences avec comité de lecture

1.  W.S. Hatcher et B.R. Hodgson, « Complexity bounds on proofs. »  Journal of Symbolic Logic 46 (1981) 255-258.  (MR 82j:03075)

2.  C. Cassidy et B.R. Hodgson, « Because a door has to be open or closed. »  The Mathematics Teacher 75 (1982) 155-158.

3.  C. Cassidy et B.R. Hodgson, « Résolution élémentaire de problèmes. »  For the Learning of Mathematics 2(3) (1982) 24-28.

4.  B.R. Hodgson, « On direct products of automaton decidable theories. »  Theoretical Computer Science 19 (1982) 331-335.  (MR 83m:03046)

5.  C.F. Kent et B.R. Hodgson, « An arithmetical characterisation of NP. »  Theoretical Computer Science 21 (1982) 255-267.  (MR 84k:03110)

6.  B.R. Hodgson, « Décidabilité par automate fini. »  Annales des sciences mathématiques du Québec 7 (1983) 39-57.  (MR 84m:03016)

7.  B.R. Hodgson et C.F. Kent, « A normal form for arithmetical representation of NP-sets. »  Journal of Computer and System Sciences 27 (1983) 378-388.  (MR 85m:68011)

8.  B.R. Hodgson, E.R. Muller, J. Poland et P.D. Taylor, « Introductory calculus in 1990. »  In : The Influence of Computers and Informatics on Mathematics and its Teaching. (Supporting Papers for the ICMI Symposium, Strasbourg, 1985)  IREM, Université Louis-Pasteur, Strasbourg, 1985, pp. 163-168.

9.  B.R. Hodgson et C.F. Kent, « Uniform normal form for general time-bounded complexity classes. »  Journal of Computer and System Sciences 32 (1986) 363-369.  (MR 88b:68062)

10.  B.R. Hodgson, « Informatique, mathématiques, éducation et société dans les pays développés. »  In : M. Amara, M.[N.] Boudriga et K. Harzallah, dir., L'informatique et l'enseignement des mathématiques dans les pays en voie de développement. Proceedings du premier symposium ICOMIDC. UNESCO, ICOMIDC et Faculté des Sciences de Tunis, 1986, pp. 33-63.

11.  B.R. Hodgson, « La géométrie du kaléidoscope. » Bulletin AMQ 27(2) (1987) 12-24.  (Reproduit dans Plot (Supplément : Symétrie - dossier pédagogique) 42 (1988) 25-34.)  (Prix Roland-Brossard 1987 de l'Association mathématique du Québec)

12.  B.R. Hodgson, « Symbolic and numerical computation: the computer as a tool in mathematics. »  In : F.B. Lovis et D.C. Johnson, dir., Informatics and the Teaching of Mathematics.  (Proceedings of the IFIP TC3/WG3.1 Working Conference, Sofia, 1987)  North-Holland, 1987, pp. 55-60.

13.  B.R. Hodgson. « Evolution in the teaching of calculus. »  In : L.A. Steen, dir., Calculus for a New Century: A Pump, Not a Filter.  (Proceedings of the Colloquium of the National Academy of Sciences and the National Academy of Engineering, Washington, 1987)  Mathematical Association of America, 1988 (MAA Notes  no. 8), pp. 49-50.

14.  B.R. Hodgson et E.R. Muller, « Mathematics service courses: a Canadian perspective. »  In : R.R. Clements, P. Lauginie et E. de Turckheim, dir., Selected Papers on the Teaching of  Mathematics as a Service Subject.  (Proceedings of the ICMI Symposium, Udine, 1987)  Springer-Verlag, 1988 (CISM Courses and Lectures no. 305), pp. 43-51.

15.  E.R. Muller et B.R. Hodgson, « The mathematics service courses environment. »  In: R.R. Clements, P. Lauginie et E. de Turckheim, dir., Selected Papers on the Teaching of  Mathematics as a Service Subject.  (Proceedings of the ICMI Symposium, Udine, 1987)  Springer-Verlag, 1988 (CISM Courses and Lectures no. 305), pp. 149-156.

16.  C.F. Kent et B.R. Hodgson, « Extensions of arithmetic for proving termination of computations. »  Journal of Symbolic Logic54 (1989) 779-794.  (MR 90g:03058)

17.  B.R. Hodgson, « Symbolic manipulation systems and the teaching of mathematics. »  In : E. Dubinsky et R. Fraser, dir.,Computers and the Teaching of Mathematics: A World View.  (Proceedings of Theme Group T2, ICME-6, Budapest, 1988)  The Shell Centre, University of Nottingham, 1990, pp. 59-61.

18.  K.-D. Graf et B.R. Hodgson, « Popularizing geometrical concepts: the case of the kaleidoscope. »  For the Learning of Mathematics 10 (3) (1990) 42-50.

19.  B.R. Hodgson, « Logiques classique et non classiques: les fondements théoriques du raisonnement automatisé. » Annales des sciences mathématiques du Québec 15 (1991) 63-80.  (MR 92f:03011)

20.  B.R. Hodgson, « Regards sur les Etudes de la CIEM. »  L'Enseignement Mathématique 37 (1991) 89-107.

21. B.R. Hodgson et C.F. Kent, « A survey of ordinal interpretations of type ε0  for termination of rewriting systems. »  In : S. Kaplan et M. Okada, dir., Conditional and Typed Rewriting Systems, Proceedings of the Second CTRS International Workshop.(Lecture Notes in Computer Science, no. 516)  Springer-Verlag, 1991, pp. 137-142.

22.  B.R. Hodgson et E.R. Muller, « The impact of symbolic mathematical systems on mathematics education. »  In : B. Cornu et A. Ralston, dir., The Influence of Computers and Informatics on Mathematics and its Teaching.  (Science and Technology Education Document Series, Volume 44)   Unesco, 1992, pp. 93-107.

23.  B.R. Hodgson, « On some number sequences related to the parity of binomial coefficients. »  The Fibonacci Quarterly 30 (1992) 35-47.  (MR 93b:11013)

24.  C. Cassidy et B.R. Hodgson, « Because a door has to be open or closed: An intriguing problem solved by some inductive exploration. »  In : S.I. Brown et M.I. Walter, dir., Problem Posing: Reflections and Applications.  Lawrence Erlbaum Associates, Publishers, 1993, pp. 222-228.

25.  F. Goffree, W. Harlen et B.R. Hodgson, « Children's learning in science and mathematics. »  In : W. Harlen, dir., Education for Teaching Science and Mathematics in the Primary School.  (Science and Technology Education Document Series, Volume 46)  Unesco, 1993, pp. 23-34.

26.  B.R. Hodgson, « The six-column Eratosthenes sieve »  In : W. Harlen, dir., Education for Teaching Science and Mathematics in the Primary School.  (Science and Technology Education Document Series, Volume 46)  Unesco, 1993, pp. 65-66.

27.  B.R. Hodgson, « Le calcul infinitésimal. »  In : D.F. Robitaille, D.H. Wheeler et C. Kieran, dir., Choix de conférence du 7e Congrès international sur l'enseignement des mathématiques (ICME-7).  Presses de l'Université Laval, 1994, pp. 157-170.

Résumé: « Le calcul infinitésimal. »  In : C. Gaulin, B.R. Hodgson, D.H. Wheeler et J.C. Egsgard, dir., Actes du 7e Congrès international sur l'enseignement des mathématiques (ICME-7).  Presses de l'Université Laval, 1994, pp. 356-357.

28.  C. Cassidy et B.R. Hodgson, « On some properties of Fibonacci diagonals in Pascal's triangle. »  The Fibonacci Quarterly32 (1994) 145-152.  (MR 95k:11019)

29.  B.R. Hodgson et E.R. Muller, « Research in mathematics education and its results: A mathematician's perspective. »  In : J. Kilpatrick et A. Sierpinska, dir., What is Research in Mathematics Education and what are its Results ?  (Background Papers for the ICMI Study Conference, College Park, 1994) University of Maryland, 1994, pp. 191-192.

30.  B.R. Hodgson, « The roles and needs of mathematics teachers using information technology. »  In : D. Watson et D. Tinsley, dir., Integrating Information Technology into Education.  (Proceedings of the IFIP TC3/WG3.1 Working Conference, Barcelone, 1994)  Chapman & Hall, 1995, pp. 27-37.

31. B.R. Hodgson, « Dilemmes du développement décimal. »  Actes du 38e Congrès de l'Association mathématique du Québec(Lévis, octobre 1995).  AMQ, 1996, pp. 71-76.

32.  B.R. Hodgson et C. Cassidy, « The Circle Hotel problem. »  Mathematics Teaching and Learning 4 (1996) 37-38.  (En chinois -- revue publiée par East China Normal University,  Shanghai.)

33.  J. Desharnais, B.R. Hodgson et J. Mullins, « Linear logic. »  In : C. Brink, W. Kahl et G. Schmidt, dir., Relational Methods in Computer Science.  (Advances in Computing Science Series) Springer-Verlag, 1997, pp. 106-114.

34.  B.R. Hodgson, « Primary and secondary school teacher education in mathematics: role and responsibilities of the mathematician. »  In : Nguyen Dinh Tri et al., dir., Proceedings of the Seventh Southeast Asian Conference on Mathematics Education (Hanoi, 1996).  Vietnamese Mathematical Society, 1997, pp. 41-72.

35.  B.R. Hodgson, D.C. Johnson et D. Tinsley, « Information and communications technologies and secondary school mathematics - themes, visions and realities. »  In : D. Tinsley et D.C. Johnson, dir., Information and Communications Technologies in School Mathematics.  (Proceedings of the IFIP TC3/WG3.1 Working Conference, Villard de Lans, 1997)  Chapman & Hall, 1998, pp. 1-6.

36.  K.-D. Graf et B.R. Hodgson, « Computer technology and the teaching of geometry : the computer as a context for new possible geometrical activities. »  In : C. Mammana et V. Villani, dir., Perspectives on the Teaching of Geometry for the 21st Century : An ICMI Study.  Kluwer, 1998, pp. 144-158.  (New ICMI Study Series, vol. 5)

37.  M. de Guzman, B.R. Hodgson, A. Robert et V. Villani, « Difficulties in the passage from secondary to tertiary education. »  In : G. Fischer et U. Rehmann, dir., Proceedings of the International Congress of Mathematicians. (Berlin, 1998) Documenta Mathematica, Extra Volume ICM 98, volume III: Invited Lectures, pp. 747-762.

38.  B.R. Hodgson, « The mathematical education of school teachers : role and responsibilities of university mathematicians. »  In : D. Holton, dir., The Teaching and Learning of Mathematics at University Level : An ICMI Study.  Kluwer, 2001, pp. 501-518.  (New ICMI Study Series, vol. 7)

39.  B.R. Hodgson, « Education scientifique, technologique et mathématique et développement humain : regards sur une réunion internationale. »  Revue canadienne de l'enseignement des sciences, des mathématiques et des technologies 2 (2002) 121-123.

40.  K.-D. Graf et B.R. Hodgson, « Computer technology and the teaching of geometry. »  Mathmedia 27 (2003) 75-84  (En chinois -- revue publiée par l'Institute of Mathematics, Academia Sinica, Nankang, Taipei, Taiwan)

41.  B.R. Hodgson, « The mathematical education of schoolteachers : a baker's dozen of fertile problems. »  In : Wang Jianpan et Xu Binyan, dir., Trends and Challenges in Mathematics Education.  (Shanghai, 2001)  East China Normal University Press, 2004, pp. 315-341.

42.  B.R. Hodgson, « Propos sur la transition primaire/secondaire. »  In : P. Blouin, dir., Actes du GDM 2002.  (Trois-Rivières, 2002)  Groupe de didactique des mathématiques du Québec (GDM), 2004, pp. 107-111.

43.  B.R. Hodgson, « Coups d'oeil à  saveur historique sur l'extraction de racine carrée. »  In : Les mathématiques, une science humaine.  Actes du 47e congrès annuel de l'Association mathématique du Québec (AMQ) (octobre 2004).  Prodafor, 2005, pp. 94-115.  Aussi dans Bulletin AMQ 46(2) (mai 2006), pp. 18-49.

[Haut de page]

Livres

1.  C. Gaulin, B.R. Hodgson, D. Wheeler et J. Egsgard, dir., Actes du 7e Congrès international sur l'enseignement des mathématiques (ICME-7).  (Québec, 1992)  Les Presses de l'Université Laval, 1994.  370 p.

2.  C. Alsina, J.M. Alvarez, B.R. Hodgson, C. Laborde et A. Pérez, dir., 8th International Congress on Mathematical Education : Selected Lectures.  (Séville, 1996)  S.A.E.M. Thales, 1998. 485 p.

3.  D. Coray, F. Furinghetti, H. Gispert, B.R. Hodgson et G. Schubring, dir., One Hundred Years of L'Enseignement Mathématique: Moments of Mathematics Education in the Twentieth Century.  L'Enseignement Mathématique, Genève, 2003.  336 p.

4.  H. Fujita, Y. Hashimoto, B.R. Hodgson, P.Y. Lee, S Lerman et T. Sawada, dir., Proceedings of the Ninth International Congress on Mathematical Education.  (Tokyo, 2000).  Kluwer, 2004. 430 p.

[Haut de page]

Chapitres d'un ouvrage collectif, Rapports, Préfaces

1.  B.R. Hodgson et al., « The impact of computers and computer science on the mathematics curriculum. » (Rapport d'un groupe de travail)  In : A.G. Howson et J.-P. Kahane, dir., The Influence of Computers and Informatics on Mathematics and its Teaching.  Cambridge University Press, 1986, pp. 13-23.  (ICMI Study Series, vol. 1)

2.  B.R. Hodgson, « The effects of technology and of computer science on a mathematics curriculum of the future. » (Rapport d'un groupe de travail)  In :  A. & K. Hirst, dir., Proceedings of the Sixth International Congress on Mathematical Education.  Jà¡nos Bolyai Mathematical Society, 1988, pp. 226-227.

3.  B.R. Hodgson, « Demonstrating the 'state of the art' of symbolic manipulators and experiments of their use in educational environments. »  In :  A. & K. Hirst, dir., Proceedings of the Sixth International Congress on Mathematical Education.  Jà¡nos Bolyai Mathematical Society, 1988, pp. 228-229.

4.  B.R. Hodgson et Iman Osta, « What are the specific research questions or 'problématiques' of research in mathematics education ? » (Rapport d'un groupe de travail)  In : A. Sierpinska et J. Kilpatrick, dir., Mathematics Education as a Research Domain : A Search for Identity.  An ICMI Study.  Kluwer, 1998, pp. 20-23.  (New ICMI Study Series, vol. 4)

5.  B.R. Hodgson, « Preface. »  In : C. Alsina et al., dir., 8th International Congress on Mathematical Education : Selected Lectures.  S.A.E.M. Thales, 1998, pp. vii-viii.

6.  B. Courteau et B.R. Hodgson, « Mathématiques et société. »  In : B. Courteau et F. Lalonde, dir., Mathématiques an 2000.  Association mathématique du Québec et Institut des sciences mathématiques, 2000, pp. 20-22.

7.  F. Fasanelli, B.R. Hodgson et al., « The political context. »  In : J. Fauvel et J. van Maanen, dir., History in Mathematics Education : The ICMI Study.  Kluwer, 2000, pp. 1-38.  (New ICMI Study Series, vol. 6)

8.  B.R. Hodgson, « Préface. »  In : D. Hughes-Hallett, A.M. Gleason et al., Calcul différentiel.  Chenelière/McGraw-Hill, 2000, pp. iii-iv.  Aussi reproduit dans : D. Hughes-Hallett, A.M. Gleason et al., Calcul intégral.  Chenelière/McGraw-Hill, 2001, pp. iii-iv.

9.  B.R. Hodgson, « Pourquoi enseigner les mathématiques à tous? »  In : E. Simmt, B. Davis et J.G. McLoughlin, dir.,Proceedings 2000 Annual Meeting.  Groupe canadien d'étude en didactique des mathématiques (GCEDM/CMESG), 2001, pp. 163-164.  Aussi paru dans les Notes de la Société mathématique du Canada 34(1) (2002) 8-9 et le Bulletin AMQ 42(1) (2002) 22-23.

10.  D. Coray et B.R. Hodgson, « Introduction. »  In : D. Coray, F. Furinghetti, H. Gispert, B.R. Hodgson et G. Schubring, dir., One Hundred Years of L'Enseignement Mathématique: Moments of Mathematics Education in the Twentieth Century.  L'Enseignement Mathématique, Genève, 2003, pp. 9-15.  (Monographie no. 39 de L'Enseignement Mathématique)

11. B.R. Hodgson, « Y a-t-il lieu de créer une sous-commission canadienne pour la CIEM? »  Contribution à  une table ronde sur le thème: Toward the Second Forum: How to increase the collaboration of mathematics educators across educational and provincial boundaries.  In : Comptes rendus du Forum canadien sur l'enseignement des mathématiques (mai 2003). (Document accessible à l'adresse http://www.smc.math.ca/Reunions/FCEM2003/proceedings/.f)

12.  B.R. Hodgson, « Préface. »  In : Ruhal Floris et François Conne, dir., Environnements informatiques, enjeux pour l'enseignement des mathématiques.  De Boeck, 2007, pp. 7-11.

[Haut de page]

Articles de vulgarisation

1.  B.R. Hodgson, « Tâches herculéennes ou sisyphéennes ? Un regard neuf sur le phénomène d'incomplétude en logique mathématique. »  In : R. Pallascio et G. Labelle, dir., Mathématiques d'hier et d'aujourd'hui.  (Collection « Astroïde ») Modulo Editeur, 2000, pp. 62-68.

2.  B.R. Hodgson et J.-M. De Koninck, « Ces nombres qui nous fascinent. »  In : R. Pallascio et G. Labelle, dir., Mathématiques d'hier et d'aujourd'hui. (Collection « Astroïde ») Modulo Editeur, 2000, pp. 69-90.

3.  B.R. Hodgson et K.-D. Graf, « Visions kaléidoscopiques. »  In : R. Pallascio et G. Labelle, dir., Mathématiques d'hier et d'aujourd'hui. (Collection « Astroïde ») Modulo Editeur, 2000, pp. 130-145.

4.  Contribution au volet « Preuve » de l'exposition Pourquoi les mathématiques? (sous la direction de Mireille Chaleyat-Maurel).  Exposition mathématique parrainée par l'UNESCO et la CIEM/ICMI.  (2004)

5.  B.R. Hodgson, « Extraction d'une racine dans un carré. »  Accromath vol. 1, été-automne 2006, pp. 16-19.

6.  B.R. Hodgson, « Envolées intersidérales... à  destination terrestre! »  Accromath vol. 2, hiver-printemps 2007, pp. 18-25.

7.  B.R. Hodgson, « Sommes à la sauce pythagoricienne. »  Accromath vol. 5, été-automne 2010, pp. 22-29.

[Haut de page]

Articles à  caractère scientifique dans des revues professionnelles

1.  B.R. Hodgson, « Compte rendu de deux livres de géométrie pour l'enseignement primaire. »  Instantanés mathématiques15(1) (1978) 47.

2.  B.R. Hodgson, « Les isométries: un jeu d'enfant... et d'adulte. »  Instantanés mathématiques 18(1) (1981) 5-31.

3.  B.R. Hodgson, « Les sciences mathématiques au premier cycle universitaire: que réserve l'avenir? »  Gazette des sciences mathématiques du Québec 7(4) (1983) 15-23.

4.  B.R. Hodgson et J. Poland, « Revamping the mathematics curriculum: the influence of computers. »  Notes de la Société mathématique du Canada 15(8) (1983) 17-23.

5.  B.R. Hodgson, « Ces problèmes qui vous appellent. »  Instantanés mathématiques 21(C) (1985) 5-21.

6.  B.R. Hodgson, « Un crible au pouvoir révélateur. »  Instantanés mathématiques 22(4) (1986) 29-33.

7.  B.R. Hodgson et E.R. Muller, « Symbolic mathematical systems and their effects on the curriculum. »  Notes de la Société mathématique du Canada 18(6) (1986) 26-33.

8.  B.R. Hodgson, « Informatique et enseignement des mathématiques: les mathématiques face à  l'avenir de notre société. » En vol 57 (1986) 10-14.

9.  B.R. Hodgson, « Intégration de la formation dans les disciplines et dans les sciences de l'éducation. »  Rapports de recherche de la Faculté des sciences de l'éducation, Université Laval (1992), pp. 12-25.

10.  B.R. Hodgson, « Le prix Adrien-Pouliot pour contributions à  des activités mathématiques éducatives. »  Notes de la Société mathématique du Canada  28(1) (1996) 35-36.

11.  B.R. Hodgson et A.J. Dawson, dir., « A tribute to David Wheeler. »  Bulletin of the International Commission on Mathematical Instruction 42 (1997) 20-28.

12.  B.R. Hodgson, « Mot de remerciement à l'occasion de la remise du prix Adrien-Pouliot 1998. »  Notes de la Société mathématique du Canada  31(3) (1999) 8-9.

13.  B.R. Hodgson, « Rapport sur les activités de la CIEM pour les années 1999 et 2000. »  L'Enseignement Mathématique(rubrique « CIEM ») 47 (2001) 173-179.

14.  B.R. Hodgson, « Activités récentes de la CIEM/ICMI. »  Notes de la Société mathématique du Canada  33(8) (2001) 3-5.

15.  B.R. Hodgson, « En guise d'introduction présidentielle. »  Notes de la Société mathématique du Canada  34(7) (2002) 21-22.

16.  H. Bass et B.R. Hodgson, « A message of congratulation on behalf of the International Commission on Mathematical Instruction. »  Journal of the Korea Society of Mathematical Education, Serie A : The Mathematical Education  42 (2003) 81-83.  (Aussi reproduit dans Research in Mathematical Education (Journal of the Korea Society of Mathematical Education, Series D)  7 (2003) 69-72.)

17.  B.R. Hodgson, « Double renouvellement à  la  CIEM. »  L'Enseignement Mathématique (rubrique « CIEM ») 50 (2004) 187-190.

18.  B.R. Hodgson, « Herculean or Sisyphean Tasks? »  European Mathematical Society Newsletter 51 (2004) 11-16.

19.  H. Bass et B.R. Hodgson, « The International Commission on Mathematical Instruction : What? Why? For Whom? »  Notices of the American Mathematical Society 51 (2004) 639-644.

Nombreux textes dans le Bulletin of the International Commission on Mathematical Instruction à  titre d'éditeur et de Secrétaire général de la Commission internationale de l'enseignement mathématiques (CIEM/ ICMI) (1999-2009).

[Haut de page]